Дирекция „Противодействие на корупцията“ към Антикорупционната комисия на Сотир Цацаров започна в понеделник проверка в община Стара Загора за нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП).
Става дума за две поръчки на общинското дружество „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД. Те са финансирани по оперативни програми на ЕС – „Регионално развитие 2007-2013“ и „Околна среда 2014-2020 г.“ Едната е за доставка на 55 нови дизелови автобуса от висок клас на обща стойност 35.6 млн. лв., втората – за 33 нови електрически автобуса, 18 зарядни станции към тях и 2 трансформаторни станции, всичко това на стойност 49.1 млн. лева. Антикорупционната комисия съобщи, че работи по сигнал, според който длъжностни лица,включително и такива на високи публични позиция, са получили материални облаги, за да бъде избран конкретен изпълнител в поръчките.
Проверката започна в понеделник – 29 ноември на обед. В края на работния ден кметът Живко Тодоров, ресорният зам. кмет Йордан Николов, който е и председател на комисията по избор на изпълнител в двете обществени поръчки и управителят на общинското дружество, провело конкурсите, инж. Георги Станчев дадоха съвместна пресконференция. Целта й беше да се убедят медиите, че ръководството на общината и на дружеството са провели конкурсите изцяло по изискванията на закона. Кметът обяви, че всички ще окажат пълно съдействие на проверяващите. Те вече са дали в писмен вид личните си впечатления от проведените конкурси, предстои да предоставят и цялата техническа документация.
Кметът Тодоров отхвърли хипотезата на журналисти, че проверката е политическа атака срещу него и два пъти заяви, че общината няма нищо общо с проведените конкурси по ЗОП. Но коментира, че когато предварително се дава информация от Антикорупционната комисия, се създава погрешно обществено мнение. „Това на мен не ми харесва“, коментира кметът. И добави, че за по-голяма прозрачност в комисиите имало представители на общинския съвет, който е принципал на дружеството „Тролейбусни и автобусни превози“.
Първият конкурс – за 55-те дизелови автобуса е вече със седем годишна история. Закупуването им беше част от първата фаза на проекта за модернизация и развитие на устойчив градски транспорт, който предвиждаше подмяната на стария автобусен и тролейбусен парк на града. Полската фирма „Соларис“ спечели обществената поръчка и за 50 автобуса и 22 тролейбуса, без петте съчленени автобуса, доставени от чешката СОР Либхави. По темата За истината писа преди близо три години.
Пари за нищо, или как Стара Загора управлява проект за 14.7 млн. лв. – тук
А Стара Загора се прочу с това, че плати за един автобус цена от 526 хиляди лева. В същото време фирмата предложи в София за същия автобус цена от 303 хиляди лева. Разликата за 50-те автобуса е 11.1 млн. лева. И тогава сделката породи съмненията за корупция, и днес те остават.
Още повече че срещу 95 млн. лева от Оперативната програма „Околна среда“ полската фирма достави 100 тролейбуса – освен за Стара Загора и за обновяване на парковете във Варна, Бургас и Плевен. От същата марка бяха закупени и 50 тролейбуса в столицата по проекта за интегриран градски транспорт на стойност 54 млн. лв. без ДДС.
И при финализиране на сделката в Стара Загора преди години, и на пресконференцията снощи кметът Живко Тодоров и неговият заместник Йордан Николов обясняват драстично по-високата цена на старозагорските автобуси с видеокамерите и наличието на повече телематика в тях като информационният дисплей на водача. И с по-големият обем на двигателя.
Още в първите месеци от експлоатацията им, автобусите показаха значително по-голям разход на гориво, сега той е нараснал още след 300 хиляди км пробег. Те са вече амортизирани, започват да дефектират и да показват недостатъци потвърди пред „За истината“ и новият управител на общинския превозвач инж. Георги Станчев. Но на пресконференцията каза друго – че автобусите са надеждни и с добри характеристики. Експерти ги определиха като не най-подходящите за градско каране, а по-големият обем на двигателя като напълно излишен, защото в общината има малко пресечени терени. А според шофьори от дружеството автобусите са вече в окаяно състояние. И при минусови температури миналата зима 20 от тях са отказали да потеглят, тъй като системата е била наводнена, а дехидраторите им не са били сменени. Не сменяли, а само почиствали и dpf филтрите, което управителят на фирмата нарече допустима практика, предвид високата цена на новите. Не е ясно и кога и как се прави пълна експлоатация на горивно-смазочните материали, нито как и при кого автобусите минават технически преглед?
Един от шофьорите разказва как му се налагало да държи крака си на спирачка през целия престой на спирки, заради развален датчик, който блокира системите на вратите, докато автобусът не е в движение. Към днешна дата 12 от автобусите не са в режим на експлоатация поради технически проблеми. Повече от година и половина те не се движат по съответните линии, нещо повече два от тях вече се ползват за части, за което би трябвало да са бракувани. А доставянето на всички резервни части минавало през сръбска фирма, което оскъпява допълнително ремонтите и обслужването на автобусите.
Договорът за доставката на дизеловите автобуси е вече изпълнен, процедурата е отдавна отчетена и според кмета в нея няма никакви проблеми. Втората проверявана от Антикорупционната комисия обществена поръчка за доставка на 33 нови 12 метрови електрически автобуси и допълнително оборудване за обществения транспорт в Стара Загора е спечелена от „Ел Бус Трак Енд Коуч България“ ООД. Кметът Тодоров заяви пред медиите, че тя е извършена при пълна прозрачност и представителство на общинския съвет, както общината правела винаги в случаите, когато изразходва голям публичен ресурс.
От 11-те участника в процедурата по ЗОП трима са я обжалвали в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и във Върховният административен съд (ВАС). И комисията, и съдът са се произнесли в полза на общината. По думите на Живко Тодоров става за големи консорциуми, включително и чужди, а не малки и със съмнителна репутация фирми:
“Ако е имало някакви проблеми, те са щели да ги забележат и да сигнализират съответните органи“. Кметът твърди, че са спазили и закона, и обществения интерес, защото от всички, които са отговаряли на условията, на финала са класирани три големи европейски консорциума. А е спечелил този с най-ниската ценова оферта, „което е правилният, законният и опазващ интереса на гражданите начин“, коментира градоначалникът.
За доставката на електрическите автобуси с марка IRIZAR старозагорското дружество „Тролейбусни и автобусни превози“ вече е платило авансово и 30% от общата сума по договора, която е 49.1 млн., тоест
на консорциумът са преведени около 16,5 млн. лева.
Управителят инж. Станчев посочва, че и в Бургас е приложена същата схема. Но там поне има доставка на 4 автобуса. Проблеми има и с въвеждането на автоматизираната система за таксуване в градския транспорт, която е част от проекта за модерен и интегриран градски транспорт.
Текстът „Фалстарт за електронните билети в градския транспорт на Стара Загора“ – тук
Проектът за близо 4 млн. лева трябваше да приключи за 30 месеца, а те вече минаха, но системата показвала слабости и затова продължава да се тества по пилотен проект по три от градските линии, уточни пред За истината инженер Станчев. Седмично тя дефектирала по четири – пет пъти, затова управителят се опасява, че без кондукторки, дружеството може да натрупа големи загуби. Сега по щат в него работят 110 кондукторки със средна месечна заплата по 1000 лв.(с осигуровките и данъците). Но никой не може да каже каква сума ще е необходима за поддръжката на системата, когато изтече гаранционният й срок. За първото деветмесечие на тази година загубите на „Тролейбусни и автобусни превози“ са малко над 1 млн. лева, а натрупаните за пет години дългове са 5.1 млн. лева. И най-вероятно ще нараснат още в условията на Ковид криза, която е намалила значително броя на гражданите, които използват градския транспорт.
Потърсихме Мария Динева – председател на Общинския съвет в Стара Загора за мнение как се управлява дружеството, запозната ли е с проверяваните обществени поръчки и със съдебното минало на инженер Станчев, което го прави зависим на поста му, но не успяхме да се свържем с нея.
Колко ще продължи проверката на Антикорупционната комисия и ще установи ли тя нарушения в процедурите по двете обществени поръчки обществото предстои да разбере. Най-логично е сигналът, по който тя работи, да е подаден от някоя от фирмите или консорциумите, участвали в конкурсите. Защото всички знаем как се подготвят техническите параметри, на които трябва да отговарят участниците.
Интересно е да разберем как е определена дължината на купето на автобусите, която според източници, запознати с подробности около обществената поръчка, била точно с 18 см по-голяма от това на автобусите на чешката фирма „Сор Либхави“. И по този начин я елиминира от участие в процедурата.
По същия начин в техническите параметри за електрическите автобуси е заложен двигател с мощност от 180 KW, който, според мнение на експерти няма да може да работи без презареждане през деня. Докато такъв с мощност от 160 KW, какъвто от „Сор Либхави“ могат да предложат, би изразходвал по-малко електричество и би издържал пълен дневен работен цикъл.
Но това са само два примера, какво ще открият проверяващите, дори не можем да предполагаме. Слухове за поискани по 50 хиляди лева на автобус от фирма, на която е било обещано срещу това да спечели една от поръчките, няма да коментираме. На ход е Сотир Цацаров и неговите проверяващи. Може пък бившият главен прокурор и сегашен шеф на КПКОНПИ да е осъзнал, че корабът на ГЕРБ потъва и да е решил да свали чадъра, разтворен над хората, назначени по време на управлението на Бойко Борисов. Ако пък комисията не открие корупция в тези обществени поръчки няма да е чудно, ако същият сигнал бъде подаден и до европейската прокуратура. Защото става дума за десетки и стотици милиони евро от европейските фондове, които Лаура Кьовеши е призвана да пази.